CRMdata AI

Nedan kan du läsa om vårt nästa stora projekt, ett helt AI-drivet CRM-system.

Bakgrund

AI revolutionen är här och den är här för att stanna. De senaste tre åren har artificiell intelligens totalt förändrat sättet som vi människor interagerar med våra datorer och hur vi jobbar. Till skillnad från vad vissa menar så tror inte jag att AI kommer att ersätta människor, men jag är övertygad om att människor som ignorerar AI kommer att bli ersatta av de som utnyttjar det. 

Det går å andra sidan inte att ignorera att det är en stor hype med AI, inte minst inom vår bransch. Vi har sett många mjukvarubolag som i panik har slängt in AI funktionalitet i sina system. Min uppfattning är att många har infört AI mest för att kunna säga att de har AI, inte för att det nödvändigtvis hjälper dem lösa sina kunders problem bättre. Du ska inte misstolka detta som en text för att klandra andra mjukvarubolag utan detta är en inblick i vårt resonemang kring implementationen av AI.

Vi började utveckla vårt CRM-system när AI var helt färskt och vi hade en tydlig bild över hur vi ville att det skulle se ut och vilka funktioner som skulle finnas. Vårt absolut största fokus var och är fortfarande enkelhet. Vi menade att AI-funktionalitet kunde leda till att göra vårt system komplicerat och avskräckande för vår målgrupp. Vi har sett många av våra konkurrenter i CRM-branschen som har lagt till häftig teknik vilket underlättar för många stora bolag men tyvärr skrämmer bort de mindre bolagen som i vilket fall kommer att använda endast ca 15% av funktionaliteten. Vi ville ta oss ifrån det.

När jag skriver detta är det september 2025 och vi har sett AI-tekniken förbättras i en takt som aldrig tidigare har skådats. Vi ser att många otroligt framgångsrika AI-företag har växt fram, inte minst här i Stockholm. Ett tema vi har sett bland bolag som Lovable, Legora, och Cursor är att de är 100% AI-baserade. Vi ser inte samma framgångssagor bland de bolag som lagt till en mindre AI-funktionalitet i ett system som inte är byggt för AI. 

Slutsatsen som vi på CRMdata har dragit är att vi ska storsatsa på AI men vi ska göra det i en ny produkt så att vi har möjligheten att bygga det ”AI-native” istället för att iterera vårt befintliga system med AI-funktionalitet. Denna parallella utveckling har nu dragit igång och vi är mycket exalterade inför projektet.

Hur passar det i vår vision?

Vi tre grundare som startade CRMdata hade en tydlig vision: vi vill göra försäljning enkelt för småföretag. Ett av de stora problemen som vi identifierade var att det är mycket kostsamt för småbolag att importera och uppdatera data i sina CRM. Undersökningar visar att säljare spenderar i snitt 20% av sin tid på att undersöka deras kunder och prospekt, vi vill minska den procentsatsen utan att fila på kvaliteten. Det gör vi idag med ett CRM som är förladdat med data om alla Sveriges bolag.

Våra två största USPar (Unique Selling Point) är alltså (1) enkelheten – less is more – samt (2) företagsdatan som vi tillhandahåller. För att motivera en AI satsning behöver ett nytt AI-drivet system kunna utnyttja vår företagsdata samt vara fortsatt enkelt att förstå för användarna. Vi har nu sett stora möjligheter för att få till just det.

(1) AI har blivit det nya mainstream för användare och många tycker redan idag att det känns mer naturligt att chatta med sin programvara än att klicka sig runt som i traditionella SaaS-produkter (Software-as-a-Service) som CRMdata. Man börjar bli mer och mer van att säga till en dator vad den ska göra än att faktiskt göra grovjobbet själv. Vi tror alltså att chatt-baserad AI är det nya lätta. (2) Födan till Artificiell Intelligens är data, och vi sitter på en enorm databas med information om alla Sveriges företag. Vi ser en stor möjlighet i att lära upp (fine tuning) en AI på den databasen så att den blir en expert på att navigera och tolka datan.

Vad blir resultatet?

Vår vision med detta projekt är att bygga ett framtidens CRM som är helt AI-baserat. Vi ser framför oss att du inte behöver klicka dig runt i systemet utan snarare berättar för din AI vad du vill göra. För säljarna så innebär detta att de kan lägga all sin tid på den faktiska försäljningen och har en personlig assistent som hjälper dem med administration, prospektering, uppdatering, feedback, formuleringar, och uppföljningar. 

Denna AI kommer att känna ditt företag på detaljnivå samtidigt som den med precision kan navigera databasen med alla Sveriges företag. Till exempel så kan den tipsa dig om företag att kontakta baserat på dina tidigare kunder och din produkt. I ett nästa steg kan den ge dig tips på skräddarsydda säljmanus eller mejl där den knyter ihop din produkt med bolagets specifika behov. 

Möjligheterna är enorma och de kommer bara att öka i takt med utvecklingen av språkmodellerna. Vi ser mycket fram emot att presentera vår produkt när den är utvecklad. To be continued…

/ Axel Bäckström, VD, CRMdata